Vaszary János 1899-1963
|
Angyalt vettem feleségül (1939)
(Dráma)
1938 - Papucshős
|
Vaszary
János
(Budapest,1899. január
10.–Madrid,1963.november 20.)
Színész,
színigazgató, rendező, színműíró
1920-ban a Magyar Színházban kezdte pályáját, játszott ezenkívül az
Új Színházban is. Ez utóbbiban 1920-ban és a Belvárosi Színházban
1923-ban rendezőként is dolgozott. A rendezést Pitoëffnél tanulta.
1925-ben Magyar Kamara Társulat néven Párizsban alapított
vállakozást,
1926-ban azonban hazatért. 1927-1929 között a Magyar Színházban
dolgozott rendezőként.
1932-1933-ban a Terézkörúti Színpad művészeti vezetője volt, majd
ezt követően 2 évig az Andrássy úti Színház rendezője,
1935-1936-ban főrendezője.
1933-1934-ben a Fővárosi Operettszínházban, 1936-ban a Nemzeti
Színházban is rendezett.
1939-től 1941-ig a Magyar és az Andrássy Színház főrendezőjeként,
1941-1944 között az Andrássy Színház igazgatójaként tevékenykedett.
1945-ben emigrált, 2 évre rá Madridban telepedett le.
Itt halt meg 1963-ban.
Írói tevékenyége
1928-tól kabaréjelenetekkel, 1930-tól vígjátékokkal jelentkezett.
Rendezőként is elsősorban saját műveit állította színpadra, a könnyű
műfaj avatott művelője volt. Filmforgatókönyveket is írt továbbá
filmet is rendezett.
Művei, rendezései:
• F.R. Hasenclever: Emberek
• Sarment: Hamlet házassága
• Zuckmayer: Kristóf Katica
• Békeffy I.–Stella A.: Jöjjön elsején!
• Vaszary G.: Bubus
• Bahr: Josephin
Drámái:
• Ma éjjel szabad vagyok (1934)
• A vörös bestia (1934)
• Házasság (1936)
• Angyalt vettem feleségül (1939)
• Egy nap a világ (1941)
• A pénz nem boldogít (1942)
|
Vaszary János
(Budapest,
1899. jan. 10. – Madrid, 1963. nov. 20.) író. Tizenhét éves korában
önként bevonult katonának. A háború után jogi tanulmányokba kezdett,
de abbahagyta és 1921-ben Párizsba ment mint Az Est tudósítója. A
francia fővárosban töltött három év alatt színházi rendezést tanult.
Visszatérve Budapestre 1924-ben a Vígszínház, 1927-ben a Magyar
Színház rendezője volt, valamint színműveket írt. 1931 és 1944
között több mint tíz darabját mutatták be. A negyvenes évek elején
az Andrássy úti Színház igazgatója lett. Regénye jelent meg,
filmforgatókönyveket írt és filmet rendezett. 1944-es politikai
magatartása miatt 1945-ben letartóztatták, de megszökött és 1946
júniusában feleségével, Muráti Lili színművésznővel Nyugatra
menekült. Rövid párizsi tartózkodás után 1947-ben Madridban
telepedett le. 1949-től közreműködött a madridi Magyar Rádió
műsorában.
Forrás:
http://mek.niif.hu/04000/04038/html/v.htm |
|
Vaszary János filmek:
________________________________________
1943 - Kölcsönadott élet
forgatókönyvíró
________________________________________
1943 - Egy nap a világ
forgatókönyvíró, rendező, színész
________________________________________
1942 - Házasság
forgatókönyvíró, rendező
________________________________________
1941 - Miért?
forgatókönyvíró
________________________________________
1940 - Igen vagy nem?
forgatókönyvíró
________________________________________
1938 - Papucshős
rendező
________________________________________
1937 - Mámi
rendező
________________________________________
1937 - 3:1 a szerelem javára
rendező
|
Egy nap a világ-ból képek:
|
Vaszary
Piri és Jávor Pál |
|
ZÖRGETIK AZ AJTÓT
Vaszary János író,
színházigazgató és felesége, Muráti Lili, az ünnepelt színésznő
életébe 1944-ben beleszólt a Történelem. Menekülnek a háború és a
szovjet tankok elől, de autójuk elromlik. A Vörös Hadsereg
összezárja a Budapestet körülvevő katonai gyűrűt. A házaspár a
fővárosban reked. Ettől kezdve egészen 1946 tavaszáig életük
egyetlen nagy menekülés: fél tucatszor a GPU fogságába esnek, közel
kerülnek a kivégzéshez, a megerőszakoláshoz. Mindezeket és még sok
hihetetlen kalandjukat végigszoronghatjuk ebben az önéletrajzi
írásban, miközben reménytelenül, a puszta létért küzdve menekülnekaz
országból.
Vaszary János könyve tulajdonképpen nem más, minta régi Magyar
Királyság, s a vele egyet jelentő úri osztály végső pusztulásának
bemutatása.
A Zörgetik az ajtót emlékirat, olyan emlékezés, ami komoly és súlyos
történelmi igazságokat hordoz. Minden idők egyik legizgalmasabb
könyve. Letehetetlen, élvezetes olvasmány.
|
|
SZAJNA-PARTI KALAND
Egy fiatalember ül a
Szajna-parton. Egy gyönyörű, titokzatos lány sietős léptekkel tűnik
el a párizsi estében.
A fiatalember, Vaszary János - a későbbi ünnepelt író,
színházigazgató, Muráti Lili férje, és Vaszary Gábor testvére - itt
még csak egy álmokkal és vágyakkal teli, szegény, éhező, és
szerelmes magyar fiú.
A Szajna-parti kaland irodalmunk egyik legsikeresebb regénye, tele
friss humorral, szerelemmel, világfájdalommal, és boldogsággal.
Egy kis párizsi szálloda, egy lobogó szerelem, csontig hatoló
éhezés, kalandok, minden hájjal megkent magyar tengerész, svéd
vendégmunkás, menekült orosz herceg és egyéb nemzetközi szélhámosok.
A háttérben pedig a Szajna-part, ahol minden kezdődik és végződik.
Ha vannak könyvek, amelyek örök és maradandó kísérői életünknek
éppúgy, mint Párizs és a szerelem, akkor Vaszary János Szajna-parti
kalandja ilyen. |
|
KALAND A VÖRÖS HAJÚ
LÁNNYAL
A Vaszary recept: humor
+ szerelem + kaland + Párizs (na jó, esetünkben legyen inkább a
spanyol tengerpart).
Mindehhez vegyünk még egy szemtelen és szemérmetlenül vörös hajú
lányt, egy szállodatulajdonost, aki mindent elkövet, hogy vendégei
fejvesztetten meneküljenek, egy bírósági szakértőt, aki örökölni
szeretne, és ezért bármire képes, és persze nem utolsósorban egy
kecskét, amely viszontagságos úton gyilkosság áldozata lesz.
Helyszínül pedig képzeljük el a sziklacsúcson terpeszkedő Hotel de
la Playa-t, ahol megérkezvén be kell törni a kastélyszálló ablakát,
hogy bemászhassunk, ahol a szakácsnő a vendégektől kunyerált
kölcsönből finanszírozza a reggelit, és ahol egy mindenki ellen, és
mindenki egy ellen, de közben Vaszary (vagy alteregója) azért
leginkább Matt-ért, a vörös hajú lányért van oda.
|
Vaszary János:
A
vörös bestia (1934)
KÉPEK AZ ELŐADÁSBÓL :
|
Vaszary testvérek
A
képen Vaszary Gábor (szájában cigarettával),
Vaszary Piroska színésznő,
Vaszary János színigazgató (bajusszal) látható.
|
|
Vaszary
János felesége Muráti Lili
Muráti
Lili (Nagyvárad, 1914. július 22. – Madrid, 2003. április 17.)
színésznő.
|
Pályája:
Rákosi Szidi színésziskolájában tanult, mielőtt Bárdos Artúr
felfedezte tehetségét.
1932-ben a Művész Színházban, 1932-től 1934-ig a Belvárosi Színházban,
1934-ben a Magyar Színházban, 1934-től 1941-ig párhuzamosan a
Vígszínházban és a Pesti Színházban, 1943–1944 között az Andrássy
Színházban szerepelt.
1945-ben férjével, Vaszary Jánossal külföldre menekült, majd 1947-ben
Spanyolországban telepedtek le. Muráti Lili rövidesen itt is vezető
színésznővé vált.
1948–1950 között a spanyol rádió magyar adásának bemondónője volt.
Saját társulatot alapított és 1950–1963 között velük járta a spanyol
színpadokat. 1966-ban Argentínában vendégszerepelt.
Muráti Lili sajátos stílusa volt a modern, fiús, sportos, önálló
nőtípus. Jellemábrázoló képessége igen jó volt, humorral és bájjal
játszotta a modern drámák leányalakjait. Spanyolországban
jellemszerepekben, de komikai szerepkörben is sikeres volt.
Számos magyar és spanyol filmben játszott. |
Ez történt Budapesten (1944)
Muráti Lili és Ladomerszky Margit |
Főbb szerepei:
Mariet (Zilahy Lajos: Tűzmadár)
Irén (Bruckner: Halálos ifjúság)
Lujza (Szomory Dezső: Bodnár Lujza)
Cili (Molnár Ferenc: Csoda a hegyek között)
Elisa (Shaw: Pygmalion)
Mária (Vaszary János: Egy nap a világ)
Barbara (Deval)
Aurélie (Giraudoux: Chaillot bolondja)
|
|
Muráti Lili
50 év után először a Karinthy Színházban lépett fel Neil Simon:
A nagymama soha című darabjában.
|
Filmjei:
Elnökkisasszony (1935)
A csúnya lány (1935)
120-as tempó (1937)
Fizessen, nagysád! (1937)
Álomsárkány (1939)
Igen vagy nem? (1940)
Végre (1941)
Tökéletes család (1941)
Miért (1941)
Házasság (1942)
Az éjszaka lánya (1942)
Kölcsönadott élet (1943)
Egy nap a világ (1943)
Késő (1943)
Házassággal kezdődik (1943)
Ez történt Budapesten (1943)
|
|
Muráti Lili és Páger
Antal
|